SCB and allies propel sustainable education development for Si Sa Ket schools under CONNEXT ED Program 2nd phase

 

               Siam Commercial Bank has collaborated with the SCB Foundation, Arsom Silp Institute of the Arts, and a network of private-sector organizations to propel sustainable education development for 50 schools in the educational innovation area of Si Sa Ket Province as part of joint efforts to kick off the second phase of the CONNEXT ED Program.

               To develop the schools in a way that meets local needs, an “Open Mind & School Mission” workshop was held early this year with the participation of more than 40 administrators of Education Service Areas and Supervisory Units, directors of schools in the educational innovation area of Si Sa Ket, and SCB volunteer staff acting as school partners.

                At the workshop, Associate Professor Prapapat Niyom President of the Arsom Silp Institute of the Arts and a team of lecturers at the institute, as well as Khun Piyaporn Manthachitra, SCB Foundation Manager, had the honor of designing learning procedures and providing participants with a venue to get to know each other, and to learn to recognize the goals and methods of collaboration and learning innovations that will develop teachers in the classroom under the Classroom Reflection to Change (CRC) pattern.

               Participating school administrators and directors were encouraged to get to know and understand their roles and have clear visions as academic leaders playing an instrumental role in planning and facilitating educational change in schools, whether learning and teaching in the classroom, teacher support, or learning and teaching approaches tailor-made for the schools to ensure each sets school development targets and achieves the joint action plan under the CONNEXT ED Program in the innovation area within one year.

               SCB volunteer staff acting as school partners learned about collecting and analyzing school data, and proposing supporting plans to further school development.

               The educational innovations adopted for schools in the educational innovation area of Si Sa Ket are categorized into 7 modules: Systematic Innovation (Problem-Based Learning and Professional Learning Community; Montessori; Lesson Study & Open Approach; Cultivation of Wisdom; Project Approach; Brain-based Learning (BBL); and Wholly Learning Arrangement. These modules were devised by SCB and its allies and adopted by the schools under the first phase of the CONNEXT ED Program. The program saw remarkable success and served as a guideline for the adjustment of learning and teaching, leading to learning and teaching development in the classroom and an improvement in educational fulfillment by learners, and meeting developments and changes in today’s society.

               SCB plans to develop civil-state schools in educationally innovation areas, which are designated for trial of management system reform, evaluation courses, quality control, and personnel selection and development, so they can be further adopted at the provincial level. A key goal set by the bank for the implementation of the CONNEXT ED Program in educational innovation areas is to encourage participation in educational change by all segments in Thailand.

               The bank has collaborated with a network of private organizations with educational expertise to design active learning arrangements, with a key focus on the classrooms under which teachers must understand children’s learning methods and play a role in encouraging the children to take ownership of learning. Under the second phase of the program, SCB will look after 65 civil-state schools in educational innovation areas of three provinces, including 50 schools in Si Sa Ket, 5 schools in Rayong, and 10 schools in Satun, to ensure they act as role models for other schools and extend the results of sustainable educational change.

 

 

             นวัตกรรมการศึกษาที่จะนำมาใช้กับโรงเรียนในพื้นที่นวัตกรรมการศึกษาจังหวัดศรีสะเกษ แบ่งออกเป็น 7 Modules ได้แก่ 1) นวัตกรรมเชิงระบบ (จิตศึกษา PBL PLC) 2) Montessori 3) Lesson Study & Open Approach 4) เพาะพันธุ์ปัญญา 5) Project Approach 6) Brain-based Learning (BBL) 7) การจัดการเรียนรู้แบบองค์รวม ซึ่งธนาคารและภาคีเครือข่ายได้คิดค้นขึ้น และนำมาดำเนินการกับโรงเรียนในโครงการ CONNEXT ED ระยะที่ 1 จนเกิดผลสัมฤทธิ์อย่างแท้จริง เพื่อเป็นแนวทางในการปรับการเรียนเปลี่ยนการสอน ก่อให้เกิดพัฒนาการจัดการเรียนการสอนในห้องเรียน นำไปสู่การยกระดับผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาของผู้เรียนให้มีความสอดคล้องกับการพัฒนาและการเปลี่ยนแปลงของสังคมในปัจจุบัน

 


              ธนาคารฯ จะทำการพัฒนาโรงเรียนประชารัฐในพื้นที่นวัตกรรมการศึกษาที่จัดตั้งขึ้นเพื่อให้เกิดเป็นพื้นที่ทดลองปฏิรูประบบการบริหารจัดการ หลักสูตรการประเมิน การประกันคุณภาพ การคัดเลือก การพัฒนาบุคลากร และนำไปสู่การขยายผลในระดับจังหวัดต่อไป เป้าหมายที่สำคัญของธนาคารฯ ในการทำโครงการ CONNEXT ED ในพื้นที่นวัตกรรมการศึกษา คือ การมีส่วนร่วมกับทุกภาคส่วนในการเปลี่ยนแปลงการศึกษาของประเทศไทย โดยการทำงานร่วมกับภาคีเครือข่ายที่มีความเชี่ยวชาญทางการศึกษาในการออกแบบการจัดการเรียนรู้ที่เป็น Active Learning โดยเริ่มที่จุดยุทธศาสตร์ของความสำเร็จที่สำคัญ คือ ห้องเรียน ซึ่งครูผู้สอนจะต้องมีความเข้าใจในเรื่องกระบวนการเรียนรู้ของเด็ก และมีบทบาทในการเป็นผู้อำนวยการเรียนรู้ ให้เด็กเป็นเจ้าของการเรียนรู้ ซึ่งในครั้งนี้ธนาคารฯ รับผิดชอบดูแลโรงเรียนประชารัฐจำนวนรวม 65 โรงเรียนในพื้นที่นวัตกรรมการศึกษา 3 จังหวัด ได้แก่ จังหวัดศรีสะเกษ จำนวน 50 โรงเรียน จังหวัดระยอง จำนวน 5 โรงเรียน และจังหวัดสตูล จำนวน 10 โรงเรียน เพื่อเป็นต้นแบบและขยายผลของการเปลี่ยนแปลงการศึกษาที่ยั่งยืนต่อไป